Jumaat, 15 Mac 2013

cintailah aku kerana ALLAH .




In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful
Assalamualaikum and hai ..



Ibu bapa mana yang mahukan anak nya hidup susah dan terumbang-ambing . kalau boleh biarlah calon itu menepati ciri2 yang ditetapkan islam . Antara cirri-ciri suami mahupun isteri yang boleh dijadikan pasangan hidup ialah meraka yang menyayangi kta kerana Allah , menjaga kita kerana Allah , memiliki cirri-ciri lelaki yang soleh dan wanita yang solehah , turut takut pada larangan Allah , menghormati kedua ibu bapa dan menjadi pengikut Rasulullah . jika ciri-ciri tersebut ada , maka teruskan lah ke fasa setrusnya .Kita perlu tahu bahawa ibu bapa adalah rujukan yang terbaik jika melibatkan aspek pemilihan calon suami atau isteri nih , jika ada diantara kita yang dah mempunyai calon , haruslah memaklum kan kepada mak dan ayah korang . mereka takan meletak kana apa-apa syarat jika calon pilihan itu menepati kehendak agama .

Malah pandangan dari ibu bapa juga perlu diambil kira kerana mereka lebih makan garam berbanding kita . restu itu penting kerna ia boleh membahgiakan orang tua korang . jika korang tak pernah membahgiakan ibu bapa korang m bermakna korang anak derhaka . ingt lah yang perkahwinan bukan lah matlamat kosong , tetapi sesuatu matlamat yang abadi .sebolehnya buatlah dengan cara yang paling baik dan pastikan pemilihan itu membawa kepada keberkatan di dunia dan di akhirat 

Okeyy , ayat kat atas tu bukan lah ayat aku sepenuhnya . ada yang aku ambil daripada pakar motivasi yang dikenali . hmm nampak tak yang aku underline uh ? okey , aku confuse sebenarnya dengan ayat tu ,dalam dunia nih tak ada manusia yang sempurna . as a women , kita memang perlu mencari suami yang ada agama . tapi kalau kita terlalu mencari yang sempurna , tak akan dapat . dan macam mana mereka yang pernah membuat kesilapan , tapi jauh di sudut hati inginkan keinsafan ?  mereka perlukan seseorang yang boleh membuat mereka kembali ke jalan Allah . bayangkan kalau kita terlalu mencari yang terbaik , apa yang jadi pada mereka ?

Kalau yang perempuan pula , lelaki memang inginkan seseorang wanita yang  boleh menjadi isteri yang solehah n yang boleh menjaga anak2 meraka . tapi sekarang ramai perempuan yang terpesong agama nya kerana hasutan syaitan . kalau lelaki terlalu mencari wanita yang sempurana , apa yang jadi dengan mereka yang ingin berubah uh ? mereka juga perlukan seseorang untuk mereka ubah diri masing2 .seorang perempuan , kalau dah terdetik di hati tu ingin mencari keredhaan Allah , dia pasti inginkan lelaki yang boleh membimbing dia , bukan yang makin merosakkan dia .

Allah menjanjikan lelaki yang baik akan dapat perempuan yang baik , begitu juga dengan perempuan .  memang itu yang dijanjikan Allah , tapi sebagai manusia , untuk menyempurnakan pasangan tu , yang membezakan kita ialah kekurangan dan kelebihan . dengan kelebihan dan kekurangan diri masing2 itu lah yang akan menyempurnkan sesuatu hubungan . 

Aku yakin ramai yang tengah serabut fikir hal nih skunk . jangan risau , if kita yakin kita ingin berubah , insyaAllah , Allah akan temukan kita dengan seseorang yang terbaik . jangan lah ingat , if kita pernah membuat kesilapan , kita tak akan dapat kebahgiaan . yang penting kita bertaubat , jodoh kan rahsia Allah J


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

heyy .. thanks couse bace blog saya ! sila la coment yew :)